Lighting the barricades: affective artefacts for the transmission of memory of the anti-dictatorial movement in Chile (1983-1986)

Authors

  • Manuela Badlla Rajevic Doctora y Magíster en sociología de la New School for Social Research (Nueva York) y Psicóloga de la Universidad de Chile. Investigadora postdoctoral en la Universidad de Valparaíso, Chile (Proyecto Anillo PIA CONICTY SOC 180007). También es investigadora del Núcleo Milenio Arte, Performatividad y Activismo.
  • Alicia Olivari Vargas Doctora en Antropología social y Magíster en Antropología y Etnografía por la Universidad de Barcelona. Psicóloga por la Universidad de Chile. Actualmente trabaja como investigadora en la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Chile.

Keywords:

Barricade, affective artefact, transmission, anti-dictatorial movement

Abstract

In this article we analyze the use of the barricade as a key affective artefact in the generational transmission of the memory of the anti-dictatorial resistance movement in Chile (1983-1986). To do this, we explore the relationship between affects, meanings and rituals involved in activating this device focusing our analysis on historically marginalized areas of Santiago. Usually described by the press as vandalism, barricades have been studied by the field of social movements studies as repertoires of protests, yet in the field of memory studies they have not taken a central place as commemorative elements. Based on a qualitative study that inclu- ded the analysis of in-depth interviews, participant observation and analysis of documentary sources, we propose to understand the barricade as an affective artefact. The analysis suggests that through two main dimensions, a territorialized materiality and a transgressive temporality, this artefact is capable of activating the transmission of memories that have not been included in the official narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achugar, M. (2016). Discursive processes of intergenerational transmission of recent history. (Re) making our past. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Aguilera, C. (2015). Memories and silences of a segregated city: monuments and political violence in Santiago, Chile, 1970-1991. Memory Studies, 8(1), 102-114.

Ahmed, S. (2004). The Cultural Politics of Emotion. Nueva York: Routledge.

Badilla Rajevic, M. (2019). The Chilean student movement: challenging public memories of Pino- chet’s dictatorship. Mobilization: An International Journal, 24(4), 493-510.

Berliner, D. (2005). An ‘impossible’ transmission: youth religious memories in Guinea-Conakry. American Ethnologist, 32(4), 576-592.

Bernasconi, O.; Lira, E. y Ruiz, M. (2019). Political technologies of memory: uses and appropriations of artefacts that register and denounce state violence. International Jour- nal of Transitional Justice, 13(1), 7-29.

Bietti, L. (2010). Sharing memories, family conversation and interaction. Discourse & Society, 21(5), 499-523.

Bravo, V. (2017). Piedras, barricadas y cacerolas. Las Jornadas Nacionales de protesta, Chile 1983- 1986. Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Calveiro, P. (2018). Clase 9. Prácticas de resistencia: reflexiones conceptuales. Semina- rio Memorias Colectivas y Luchas Políticas, Diploma Superior Memorias Colectivas con Perspectiva de Género, Clacso.

Colectivo de Memoria Histórica Corporación José Domingo Cañas (2005). Tortura en poblacio- nes del Gran Santiago. Santiago.

Comisión Nacional de Verdad y Reconciliación (1991). Informe de la Comisión Nacional de Ver- dad y Reconciliación. Santiago: Ministerio del Interior.

Cornejo, M.; Morales, G.; Kovalskys, J. y Sharim, D. (2012). La escucha de la tortura desde el estado ¿o “Estado”?: la experiencia de los profesionales de la Comisión Nacional sobre Prisión Política y Tortura en Chile”. Universitas Psychologica, 12(1), 271-84.

Crenzel, E. (2009). Los derechos humanos y las políticas de memoria. Reflexiones a partir de las experiencias de las comisiones de verdad en Argentina y Chile. En R. Vinyes (ed.), El Estado y la memoria (pp. 357-370). Barcelona: RBA Editores.

Da Silva Catela, L. (2014). ‘Lo que merece ser recordado...’. Conflictos y tensiones en torno a los proyectos públicos sobre los usos del pasado en los sitios de memoria. Revista Clepsidra, 1(2), 28-47. Daphi, P. y Zamponi, L. (2019). Exploring the movement-memory nexus: insights and ways forward. Mobilization: An International Journal, 24(4), 399-417.

De la Maza, G. y Garcés, M. (1985). La explosión de las mayorías. Protesta nacional 1983-1984. Santiago: Eco.

Delgado, M. (2004). Del movimiento a la movilización. Espacio, ritual y conflicto en contextos urbanos. Maguaré, 18, 125-160.

Foucault, M. (1988). Technologies of the self: A seminar with Michel Foucault. Massachusetts: University of Massachusetts Press.

Garcés Sotomayor, A. (2011). Los rostros de la protesta: actores sociales y políticos de las jornadas de protesta contra la dictadura militar (1983-1986) (tesis de Licenciatura en Historia inédita). Universidad de Santiago, Facultad de Humanidades, Departamento de Historia, Santiago, Chile.

Gatica, E. (2017). Perdiendo el miedo. Organizaciones de resistencia y la protesta popular en la Región Metropolitana, 1983-1986. Santiago: Mar y Tierra Ediciones.Hiner, H. (2015). ‘Fue bonita la solidaridad entre mujeres’: Género, Resistencia, y Prisión Política En Chile Durante La Dictadura. Estudos Feministas, 23(3), 867-92.

Hirsch, M. (1997). Family frames: photography, narrative and postmemory. Cambridge: Harvard University Press.

Hite, K. (2017). Spaces, sites, and the art of memory. Latin America Research Review, 52(1), 190-196.

Hite, K. y Badilla Rajevic, M. (2019). Memorializing in movement: Chilean sites of memory as spaces of activism and imagination. A Contracorrientes: Una Revista de Estudios Latinoamerica- nos, 6(3), Recuperado de https://acontracorriente.chass.ncsu.edu/index.php/acontracorriente/article/view/1896

Jara, D. (2016). Children and the afterlife of state violence. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Jara, D.; Badilla Rajevic, M.; Figueiredo, A.; Cornejo, M. y Riveros, V. (2018). Tracing mapuche exclusion from post-dictatorial truth commissions in Chile: official and grassroots initiatives. In- ternational Journal of Transitional Justice, 12,479-98.

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Buenos Aires: Siglo XXI.

Jerne, C. (2017). Event-making the past: Commemorations as social movement catalysts. Memory Studies, 13(4), 489-501.

Klep, K. (2012). Tracing collective memory: Chilean truth commissions and memorial sites. Me- mory Studies, 5(3), 259-69.

Lira, E. (2010). Memoria y convivencia democrática: políticas de olvido y memoria. Santiago: Flacso. Olivari, A. (2020). Tramas de memoria local, presente y cotidianidad en la transmisión intergeneracional. El caso de un ‘barrio crítico’ de Santiago de Chile. Revista de Antro- pología Social, 29(1), 59-72.

Rappaport, R. A. (2001). Ritual y religión en la formación de la humanidad. Madrid: Cambridge University Press.

Ricoeur, P. (1999). La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido. Madrid: Arrecife.

Reyes, M. J.; Cruz, M. A. y Aguirre, F. J. (2016). Los lugares de memoria y las nuevas generaciones: algunos efectos políticos de la transmisión de memorias del pasado reciente de Chile. Revista Es- pañola de Ciencia Política, 41, 93-114.

Reyes, M. J.; Jeanneret, F.; Cruz, M. A.; Castillo, C.; Jeanneret, J.; Badilla Rajevic, M. y Pavéz, J. F. (en prensa). Memory and politics: territory, ways of life, and state intervention in today’s Chile. Political Psychology from Latin America. Buenos Aires: APA Editorial.

Schneider, C. L. (1995). Shantytown Protest in Pinochet’s Chile. Pensilvania: Temple University Press . Taylor, D. (2003). Archive and the repertoire : performing cultural memory in the Americas. Duke: Duke University Press.

Tilly, C. (2003). Collective violence. Nueva York: Cambridge University Press.

Trauggot, M. (2010). The insurgent barricade. San Francisco: University of California Press. Villalón, R. (2015). The resurgence of collective memory, truth, and justice mobilizations in Latin America. Latin American Perspectives, 24(3), 3-19.

Welzer, H. (2008). Collateral damage of history education: national socialism and the holocaust in German family memory. Social Research: An International Quarterly, 75(1), 287-314.

Wineburg, S.; Mosborg, S.; Porat, D. y Duncan, A. (2007). Common belief and the cultural curriculum: an intergenerational study of historical consciousness. American Educational Re- search Journal, 44(1), 40-76.

Published

2022-07-20

How to Cite

Badilla Rajevic, M. ., & Olivari Vargas, A. . (2022). Lighting the barricades: affective artefacts for the transmission of memory of the anti-dictatorial movement in Chile (1983-1986). CLEPSIDRA. REVISTA INTERDISCIPLINARIA DE ESTUDIOS SOBRE MEMORIA, 8(15), 32–47. Retrieved from https://ojs.ides.org.ar/index.php/Clepsidra/article/view/249

Issue

Section

Dossier Temático