LAS FACULTADES DE LEGISLACIÓN DE LOS PODERES EJECUTIVOS PROVINCIALES DE LA ARGENTINA

Authors

  • Cristian Altavilla Universidad Siglo 21

Keywords:

Subnational governments, Governors, Legislative powers, Provincial public law

Abstract

According to Mainwaring and Shugart (2002), executive powers within a presidential system may be classified in strong or weak from two va- riables: partisan powers and legislative powers. Both referring to the ability of executive branch to implement public policies and in particular to it relation with the legislative branch, since this is the main instance responsible for policy decision. This paper attempts to bring the terms of the debate on a comparative analysis at the subnational level in Argentina. With this aim in mind, the legislative powers of executive bran- ches conferred by the provincial constitutions will be analyzed in a 24 provincial jurisdictions comparative perspective. The objective of this paper is to determine the legislative powers available for governors and, according to that, determine the degree of strength or weakness within the institutional formal-constitutional structure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERDI, Juan B. (1994) [1852]. Bases y Puntos de Partida para la Organización Política de la República Argentina. Buenos Aires: Plus Ultra.

ALMARAZ, María G. (2010). “Ambición política por la reelección en las provincias argentinas”, Revista sAAP, vol. 4, Nº 2, noviembre, Buenos Aires, pp. 191-226.

ALTAVILLA, Cristian (2016). “Conflicto y coordinación política en las relaciones intergubernamentales en Argentina. Un análisis neoinstitucional a través del Régimen de Coparticipación Federal de Impuestos”, tesis doctoral, Córdoba, Universidad Nacional de Córdoba.

——— (2017). “La reelección en el Derecho Público Provincial”, Revista de la Facultad, vol. VIII, Nº 1, nueva serie II, pp. 123-150.

BADENI, Gregorio (1999). “Efectos del veto y la promulgación parcial de las leyes”, Anales de la Academia Nacional de Ciencias Morales y Políticas, t. 28, Bue- nos Aires, pp. 109-120.

BENTON, Allyson L. (2003). “Presidentes fuertes, provincias poderosas: la economía política de la construcción de partidos en el sistema federal argentino”, Política y Gobierno, vol. X, Nº 1, 1er semestre, pp. 103-137.

BIDART CAMPOS, Germán (1997). Manual de la Constitución Reformada, t. III. Buenos Aires: Ediar.

BIDEGAIN, Carlos M. (1996) Curso de Derecho Constitucional – Tomo Iv, Buenos Aires: Abeledo-Perrot.

CAEDARELLO, Antonio (2012). “El irresistible anhelo de inmortalidad. Los gobernadores y la reelección in- mediata en Argentina (1983-2007)”, Revista sAAP, vol. 6, Nº 1, mayo, Buenos Aires, pp. 153-194.

CALDERÓN, Maximiliano y CHIACCHIERA CASTRO, Paulina (2013). “Los decretos de necesidad y urgencia en la Provincia de Córdoba”, en APC 2013-5-547.

CHIACCHIERA CASTRO, Paulina y CALDERÓN, Maximiliano (2013). “Los decretos de necesidad y urgencia en las provincias”, Estudios de Derecho Público, revista de la Asociación de Docentes, Facultad de Derecho y Ciencias Sociales, Buenos Aires, Universidad de Buenos Aires, pp. 433-447.

COLOMER, Josep y NEGRETTO, Gabriel (2003). “Gobernanza con poderes divididos en América Latina”, Política y Gobierno, vol. X, Nº 1, 1er semestre, pp. 13-61.

GARGARELLA, Roberto (2014). La sala de máquinas de la Constitución. Dos siglos de constitucionalismo

en América Latina (1810-2010). Buenos Aires: Katz Editores.

GERVASONI, Carlos (2010a). “A Rentier Theory of Subnational Regimes Fiscal Federalism, Democracy, and Authoritarianism in the Argentine Provinces”, World Politics, vol. 62, Nº 2, abril, pp. 302-340.

——— (2010b). “Measuring Variance in Subnational Regimes: Results from an Expert-Based Operatio- nalization of Democracy in the Argentine Provinces”, Journal of Politics in Latin America, vol. 2, Nº 2, pp. 13-52.

——— (2011). “Democracia, autoritarismo e hibridez en las provincias argentinas: la medición y causas de los regímenes subnacionales”, Journal of Democra- cy en Español, vol. 3, julio, pp. 75-93.

GIRAUDY, Agustina (2011). “La política territorial de la democracia subnacional”, Journal of Democracy en Español, vol. 3, julio, pp. 42-57.

GORDILLO, Agustín (2013). Tratado de derecho adminis- trativo y obras selectas, t. 1, parte general. Buenos Aires: FDA.

HOWELL, William G. (2006). “Executives – The Ameri- can Presidency”, en RHODES, R. et al., The Oxford Handbook of Political Institutions. Oxford: Oxford University Press, pp. 303-322.

JONES, Mark (1998). “Explaining the high level of party discipline in the Argentine Congress”, Documento de Trabajo Nº 14, julio, Buenos Aires, CEDI, Univer- sidad de San Andrés.

——— (2002). “Una evolución de la democracia presi- dencialista argentina: 1983-1995”, en MAINWARING, Scott y SHUGART, Matthew S. (comps.), Presiden- cialismo y democracia en América Latina. Buenos Aires: Paidós, pp. 213-253.

——— y HWANG, Wonjae (2005). “Provincial Party Bos- ses: Keystone of the Argentine Congress”, en LE- VITSKY, Steven y MURILLO, María V. (eds.), Argentine Democracy: The Politics of Institutional Weakness. University Park, PA: The Pennsylvania State Univer- sity Press, pp. 115-38.

JONES, Mark, SANGUINETTI, Pablo y TOMMASI, Mariano (1997a). “Politics, Institutions and Fiscal Performan- ce in the Argentine Provinces”, Serie Seminarios, Economía, junio, Universidad Torcuato Di Tella.

——— (1997b). “Politics, Institutions, and Public Sector Spending in the Argentine Provinces”, Documen- to de Trabajo Nº 17, agosto, Universidad de San Andrés.

LEIRAS, Marcelo (2010). “Los procesos de descentrali- zación y la nacionalización de los sistemas de par- tidos en América Latina”, Política y Gobierno, vol. XVII, Nº 2, 2do semestre, pp. 205-241.

MAINWARING, Scott y SHUGART, Matthew S. (2002).

“Presidencialismo y democracia en América La- tina: una revisión de los términos del debate”, en MAINWARING, Scott y SHUGART, Matthew S. (comps.), Presidencialismo y democracia en América Latina. Buenos Aires: Paidós, pp. 19-64.

MUSTAPIC, Ana M. (2000). “‘Oficialistas y diputados’: las relaciones Ejecutivo-Legislativo en la Argentina”, Desarrollo Económico, vol. 39, Nº 156, enero-marzo, Buenos Aires, IDES, pp. 571-595.

NEGRETTO, Gabriel L. (2002). “¿Gobierna solo el Presi- dente? Poderes de decreto y diseño institucional en Brasil y Argentina”, Desarrollo Económico, vol. 42, Nº 167, octubre-diciembre, Buenos Aires, IDES, pp. 377-404.

——— (2003). “Diseño constitucional y separación de poderes en América Latina”, Revista Mexicana de Sociología, vol. 65, Nº 1, pp. 41-76.

——— (2004). “Government Capacities and Policy Making by Decree in Latin America: The Cases of Brazil and Argentina”, Comparative Political Studies, vol. 37, Nº 5, junio, SAGE Journals, pp. 531-562.

——— (2013). Making Constitutions. Presidents, Parties and Institutional Choice in Latin America. Cambrid- ge: Cambridge University Press.

OLMEDA, Juan C. y SUÁREZ CAO, Julieta (2007). “The

Federal Connection: Organizational Strategies and the Development of Conservative Parties in Mexico and Argentina”, Midwest Political Science Associa- tion Annual Conference, Chicago.

PASQUINO, Gianfranco (2010). Sistemi politici comparati, Bologna: Bologna University Press.

PAYNE, J. Mark (2006). “El equilibrio de poder entre el Ejecutivo y el Legislativo: papel de la Constitución y los partidos políticos”, en PAYNE, J. Mark, ZOVATTO, Daniel y MATEO DÍAZ, Mercedes, La política importa. Democracia y desarrollo en América Latina, Washington: Banco Interamericano de Desarrollo / Instituto Internacional para la Democracia y la Asistencia Electoral, pp. 91-128.

PNUD [Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo] (2004). La democracia en América Latina: hacia una democracia de ciudadanas y ciudadanos. Nueva York: PNUD.

SAGÜÉS, Néstor P. (2003). Elementos de Derecho Constitucional, t. I. Buenos Aires: Astrea.

SAIEGH, Sebastián (2004). “The ‘SubNational’ Con- nection: Legislative Coalitions, Cross-Voting, and Policymaking in Argentina”, en FIORUCCI, Flavia y KLEIN, Marcus (eds.), The Argentine Crisis at the Turn of the Millennium: Causes, Consequences, and Explanations. Amsterdam: Aksant Academic Publishers.

——— (2010). “¿Jugadores activos o apéndices del Ejecutivo? Una evaluación del papel de los legisladores latinoamericanos en la toma de decisiones”, Política y Gobierno, vol. XVII, Nº 1, 1er semestre, pp. 3-24.

SAWERS, Larry (1996). The Other Argentina. The Interior and National Development. Boulder: Westview Press.

SHUGART, Matthew S. y MAINWARING, Scott (2002). “Presidencialismo y sistema de partidos en América La- tina”, en MAINWARING, Scott y SHUGART, Matthew S. (comps.), Presidencialismo y democracia en América Latina, Buenos Aires: Paidós, pp. 255-294.

SUÁREZ CAO, Julieta (2001). “Innovaciones constitu- cionales provinciales: los casos de San Luis y Tu- cumán”, V Congreso Nacional de Ciencia Política Sociedad Argentina de Análisis Político, 14-17 de noviembre.

——— (2011). “¿Federal en teoría pero unitaria en la práctica? Una discusión sobre el federalismo y la provincialización de la política en Argentina”, Re- vista sAAP, vol. 5, N° 2, noviembre, Buenos Aires, pp. 305-321.

TOMMASI, Mariano y SPILLER, Pablo (dirs.) (2000). Las fuentes institucionales del desarrollo argentino. Ha- cia una agenda institucional. Buenos Aires: CEDI, Fundación Gobierno y Sociedad.

TSEBELIS, George y ALEMÁN, Eduardo (2007). “Poderes de agenda condicionales en América Latina”, Re- vista PostData, Nº 12, agosto, pp. 77-106.

Published

2022-07-03

How to Cite

Altavilla, C. (2022). LAS FACULTADES DE LEGISLACIÓN DE LOS PODERES EJECUTIVOS PROVINCIALES DE LA ARGENTINA. Desarrollo Económico. Revista De Ciencias Sociales, 59(227), 83–111. Retrieved from https://ojs.ides.org.ar/index.php/desarrollo-economico/article/view/261

Issue

Section

Papers